piątek, 24 lutego 2012

Jelcz 120M

Na początku lat 90-tych w ofercie Jelcza pojawił się nowy model autobusu znany jako Jelcz 120M. Konstrukcja wywodząca się w prostej linii z Jelcza PR110M otrzymała nowy silnik i skrzynie biegów zachodniej produkcji (12-litrowy silnik MAN D2866 i automatyczna skrzynia biegów firmy ZF). Zmieniony został układ siedzeń, przekonstruowano przód pojazdu oraz wzmocniono całą konstrukcję.

W roku 1992 dostarczono 9 pierwszych autobusów Jelcz 120M do MZA Warszawa. Były to pierwsze autobusy w Warszawie, które posiadały nowe, żółto-czerwone malowanie (od 1994 roku stopniowo wprowadzane na pozostałych pojazdach). Łącznie do MZA Warszawa w latach 1992 - 1994 trafiło 70  autobusów typu 120M. 

Prezentowany poniżej model przedstawia autobus z numerem taborowym 4393 w oryginalnych barwach z 1993 roku, w których to został dostarczony do MZA Warszawa, do zakładu R-9 na ul. Chełmską. Model wykonany został od podstaw przez Michała Krzysztofika. Jest to kolejny autobus Jelcza zbudowany przez Michała po modelach Jelcza PR100, PR110, PR110E/T i M11 (ten ostatni zostanie szerzej opisany wkrótce). Wykonany z żywicy z elementami fototrawionymi (lusterka i wycieraczki) model wykonany jest na na prawdę wysokim poziomie i stanowi świetne uzupełnienie każdej kolekcji polskich autobusów w skali 1:87.

Model zapakowany był w proste tekturowe pudełko, które dobrze zabezpiecza go podczas wysyłki. Jakość wykonania jest bez zarzutu (odwzorowano charakterystyczne wgłębienia w drzwiach, listwy, wloty powietrza itp.), a malowanie jest zgodne z oryginałem (kalki wg mojego projektu). Całość prezentuje się naprawdę elegancko. Jedyne czego brak, a co poprawiło by wygląd modelu, to detale wnętrza i ramki w oknach. Myślę jednak, że w kolejnych seriach tego modelu zostanie to dopracowane.

Ocena 7/10





Jelcz 120M w barwach wrocławskich.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz